Pandemia COVID-19 pomoże przyspieszyć zmiany w branży odzieżowej? WWF wraz z czołowymi firmami i markami modowymi oraz organizacjami pozarządowymi podpisał list otwarty, podkreślając potrzebę lepszej odbudowy sektora i zrównoważone wyjście z kryzysu.

swetryPrzemysł modowy emituje około 1,7 miliardów ton CO2 rocznie [1], zużywając jednocześnie ogromne ilości wody (szacowane na poziomie 79 miliardów m3 rocznie). Inną ciemną stroną modowego biznesu jest produkcja 92 milionów ton odpadów. Jeśli nic się nie zmieni, te liczby wzrosną o minimum 50% do 2030 roku!  

Wśród postulatów w Liście Otwartym znajduje się między innymi nawołanie do utrzymania i wzmocnienia zobowiązań korporacyjnych w zakresie zrównoważonego rozwoju, wspierania i zachęcania rządów do wdrażania planów ekologicznego ożywienia gospodarczego (Green Economic Recovery Plans), uznania znaczenia przyrody, w szczególności ekosystemów słodkowodnych dla zdrowia i życia ludzi.

Sygnatariusze rozumieją konieczność zwiększenia działań marek na rzecz zrównoważonego rozwoju, zmianę modeli biznesowych i uwzględnienie w nich postulatów gospodarki o obiegu zamkniętym. Nawołują też do wzmocnienia relacji z dostawcami i zwiększenia przejrzystości działalności.
Czas na ZMIANY!

polo,,Miejmy nadzieję, że kolejne firmy podpiszą się pod tym listem otwartym, a to pozwoli na odbudowę bardziej zrównoważonego sektora w przyszłości. Ma to kluczowe znaczenie nie tylko dla przemysłu, ale także dla globalnych wysiłków na rzecz walki z kryzysem klimatycznym i dewastacją środowiska naturalnego", powiedział Stuart Orr, WWF Global Freshwater Lead. ,,Sektor mody, odzieży i tekstyliów został mocno dotknięty przez tę pandemię, zagrażając utrzymaniu milionów osób, a także przyszłości wielu firm. W miarę jak zaczyna on wracać do działania, ważne jest, aby wytyczyć nowy kurs", dodał Orr.

 

 

Pod Listem Otwartym, upublicznionym podczas wirtualnego Światowego Tygodnia Wody w 2020 r. podpisali się najważniejsi światowi gracze przemysłu tekstylnego i modowego, tacy jak:
jeansyBurberry, H&M Group, Primark, Tchibo, PVH, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, LPP, Bon Ton Toys, Teemill, a także organizacje społeczne i koalicje organizacji. To Sustainable Apparel Coalition, Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC), Water Stewardship Alliance, Carbon Disclosure Project (CDP) i WWF. Pełna wersja listu jest opublikowana na stronie WWF International. Kwestie praw pracowniczych branży tekstylnej zostały zawarte w  apelu Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącym wsparcia producentów i ochrony wynagrodzeń, zdrowia i miejsc pracy.

 

Większość konsumentów uważa, że firmy z branży modowej powinny wziąć większą odpowiedzialność za ochronę środowiska naturalnego. Tak zadeklarowało 82% respondentów [2].

covid

 

 

Autorki:
Julia Koczorowska, Katarzyna Karpa-Świderek

Przypisy:
[1] Global Fashion Agenda, The Boston Consulting Group. Pulse of the fashion industry, 2017. Dostęp https://www.globalfashionagenda.com/wp-content/uploads/2017/05/Pulse-of-the-Fashion-Industry_2017.pdf.
[2]  Accenture, Fashion Biznes, Forum Odpowiedzialnego Biznesu 2020. Czy ekologia jest w modzie. Raport o odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonej modzie w Polsce.