MENU
18 sierpnia 2025
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ 2025/2026
Program z Pandą Fundacji WWF Polska od lat doskonale wpisuje się w te cele. Przybliżamy jego założenia, a także pokazujemy, jak realizuje on konkretne kierunki polityki oświatowej MEN na rok szkolny 2025/2026.
Minister Barbara Nowacka ogłosiła priorytety oświatowe na rok 2025/2026:
1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
✔
Program z Pandą - kształtowanie myślenia analitycznego:
Program z Pandą, a szczególnie ścieżki tematyczne „niedźwiedzia polarnego” i „pandy wielkiej” wspierają rozwój umiejętności analitycznych. W zajęciach o klimacie uczniowie i uczennice rozróżniają pojęcia pogody i klimatu, badają związki przyczynowo-skutkowe procesów przyrodniczych zarówno lokalnie, jak i globalnie. Prowadzenie eksperymentów i pomiarów ćwiczy myślenie naukowe i interdyscyplinarne podejście do nauki.
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
✔
Program z Pandą – edukacja obywatelska:
Program z Pandą wspiera szkołę jako miejsce praktycznej edukacji obywatelskiej. Uczniowie i uczennice uczą się odpowiedzialności za lokalną społeczność i ojczyznę poprzez działania na rzecz środowiska – np. ochrona rodzimych gatunków i transformacja placówki rozwijają postawy obywatelskiej odpowiedzialności. Ponadto w trakcie realizacji programu dzieci organizują wydarzenia angażujące całą społeczność szkolną i lokalną. Takie działania wzmacniają współpracę, empatię i postawy obywatelskie – uczą, że działając razem można realnie wpłynąć na otoczenie. Program otwiera się też na współpracę z innymi instytucjami (bibliotekami, domami kultury), co poszerza edukację obywatelską poza mury szkoły.
3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
✔
Program z Pandą – promocja zdrowego stylu życia:
W każdej ze ścieżek tematycznych w Programie z Pandą znalazły się aktywności terenowe. Dzieci i młodzież prowadzą obserwacje przyrodnicze na łonie natury, prowadzą eksperymenty w terenie, co automatycznie promuje spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Takie rozwiązania wpisują się w założenia MEN o popularyzowaniu ruchu i zdrowego trybu życia w szkole.
4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
✔
Program z Pandą – zajęcia terenowe:
W Programie z Pandą mają szczególne znaczenie w kontekście profilaktyki zdrowia psychicznego i przeciwdziałania przemocy. Przebywanie w naturze, obserwowanie przyrody, wspólna praca w grupach i podejmowanie działań na rzecz środowiska tworzą przestrzeń sprzyjającą wyciszeniu, poprawie samopoczucia i wzmacnianiu więzi społecznych. Program promuje wartości takie jak empatia, współpraca, szacunek do istot żywych oraz troskę o wspólne dobro. Kontakt z naturą pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem, poprawia nastrój, a także integruje zespoły klasowe, co znacząco ogranicza ryzyko występowania przemocy rówieśniczej. Dodatkowo, zajęcia realizowane w otwartej przestrzeni – np. w lesie, parku, szkolnym ogrodzie – mają pozytywny wpływ na regulację emocji u dzieci i młodzieży. Umożliwiają budowanie bezpiecznych relacji, rozwijają umiejętność komunikacji i pracy zespołowej, a to przekłada się na lepszy klimat w klasie. Wspólne działania na świeżym powietrzu – takie jak gry edukacyjne, obserwacje czy wspólne projektowanie zmian w szkole – stwarzają okazję do współpracy w sposób nieformalny i naturalny, co jest ważnym elementem profilaktyki uzależnień oraz wsparcia w kryzysach psychicznych.
5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
7. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
✔
Program z Pandą – aktywizujące metody nauczania:
Fundacja WWF stawia na naukę przez działanie. Zamiast tradycyjnych wykładów uczniowie biorą udział w eksperymentach, warsztatach plastycznych, projektach (np. Audyt śladu środowiskowego szkoły) oraz w grach edukacyjnych. Każdy etap programu wymaga samodzielności i kreatywności – dzieci planują badania, wdrażają pomysły na zmiany, dokumentują swoje działania. Takie metody aktywizujące rozwijają u dzieci poczucie sprawczości i ciekawość poznawczą, zgodnie z założeniami kształcenia kształtującego oraz nowoczesnego nauczania.
Polecamy
Program z Pandą – 6 edycja
Strona z kluczowymi informacjami na temat 6 edycji programu.
Niedźwiedź – adopcja dla dzieci
Ty też możesz pomóc! Adoptuj Niezależnego Niedźwiedzia i dołącz do Bandy Pandy!
Edukacja WWF
Poznawaj, ucz i chroń przyrodę razem z WWF! Zobacz nasze konkursy, programy i materiały edukacyjne.
