18 sierpnia 2025

Najczęściej zadawane pytania w Programie z Pandą:

1. Gdzie znajdę scenariusze zajęć?

Scenariusze zajęć znajdują się w narzędziownikach. W przewodniku znajdziecie informacje, które scenariusze są zalecane na każdej ze ścieżek. Tytuł każdego ze scenariuszy to bezpośredni link do danego narzędziownika. 

Narzędziowniki:

2. Czy mogę uczestniczyć w Programie z inną nauczycielką?

Tak, program może być przeprowadzony przez więcej niż jedną nauczycielkę/jednego nauczyciela. W tym wypadku obydwie osoby muszą osobno wypełnić zgłoszenie i sprawozdanie. W zgłoszeniu wyrażacie zgodę na przetwarzanie danych osobowych, bez tego dokumentu nie możemy wypisać certyfikatów uczestnictwa, ponieważ wypisanie danego imienia i nazwiska jest przetwarzaniem danych osobowych.

Informacje o RODO znajdą Państwo na końcu formularza zgłoszenia. Zgodę można wycofać w każdej chwili.

Prosimy również o wypełnienie sprawozdania osobno, w komentarzu dodając informację o wspólnej realizacji programu. W tej sposób poznajemy opinię o programie każdej z uczestniczących osób. Pozwala nam to również zachować wszelkie formalności i ocenić, czy program został wykonany zgodnie z założeniami podstawy (czasem relacje wzajemnie się uzupełniają).

3.Czy mogę modyfikować scenariusze ze względu na potrzeby grupy?

Tak. Jako nauczyciele i nauczycielki znacie najlepiej potrzeby swoich dzieci. Jeżeli coś sprawia im szczególną trudność można uprościć lub pominąć dany element scenariusza. Warto zapoznać się z poradami jak dostosować scenariusze do wieku i umiejętności dzieci, które znajdują się na stronie 14-15 w przewodniku po Programie

4. Jakie są wymogi do ukończenia Programu z Pandą?

Na każdej ze ścieżek trzeba obowiązkowo przeprowadzić dwa scenariusze lekcyjne w klasie, jeden scenariusz terenowy i wydarzenie. Tytuły scenariuszy sugerowanych dla każdej ze ścieżek znajdziecie w przewodniku po programie.

Na ścieżce transformacji trzeba dodatkowo zrealizować pracę z CHECKLISTĄ i wprowadzić co najmniej 10 zmian o różnym stopniu trudności, w funkcjonowaniu placówki.

5. Jak zrealizować wydarzenie w Programie z Pandą?

Obowiązkowym punktem do realizacji w Programie jest wydarzenie. Wydarzenie jest to inicjatywa przyrodnicza zorganizowana przez nauczyciela/lkę wraz z klasą, może to być Dzień Niedźwiedzia Brunatnego, Dzień Ziemi, Dzień Pandy lub zupełnie inna okazja, która zainspiruje Was do podjęcia działań. W ramach wydarzenia można przeprowadzić nasadzenia, zrobić gazetkę szkolną np. o dużych drapieżnikach, na korytarzu szkoły, uzupełnić ją o quiz dla całej klasy i zaprosić inne klasy do koleżeńskiego uczestnictwa, spędzić czas na dworze organizując gry i zabawy terenowe, np. podążanie tropami zwierząt, oglądanie i uczenie się nazw drzew występujących w okolicy i inne działania. Można organizować kiermasze, wymiany ubrań czy książek, czy dzień gier planszowych, na kocykach, na terenie szkoły.

Zależy nam, aby wydarzenie zostało zorganizowane poza murami szkoły – w kontakcie z naturą, żeby wykraczało klasę i obejmowało społeczność szkolną i/lub lokalną, żeby wydarzenie stosowało się do wskazówek Ekoprojekt, które można znaleźć tutaj i żeby zostało udokumentowane w formie wpisu w social mediach lub na stronie placówki szkolnej. Jeżeli pojawią się wątpliwości czy dana inicjatywa zostanie zaakceptowana – prosimy o kontakt pod adresem @email, chętnie odpowiemy na wszystkie pytania i doradzimy, jak coś urozmaicić lub zmienić.

6. Jak udokumentować wydarzenie w Programie z Pandą?

Wydarzenie można udokumentować w formie relacji na stronie social mediów lub stronie internetowej placówki. Warto dodać kilka zdjęć – jeżeli szkoła ma pozwolenia na publikację wizerunku dzieci lub zdjęcia materiałów, miejsca i przygotowań do wydarzenia – jeżeli tych zgód nie ma. Bardzo prosimy również o dodanie hasztagów #WWF, #ProgramzPandą, #FundacjaWWFPolska, można również oznaczyć Fundację @WWFPolska, zawsze jest nam niezmiernie miło oglądać relacje i obserwować efekty Waszych działań!

7. Jak udokumentować pracę z checklistą w ścieżce pandy wielkiej?

Pracę z checklistą najlepiej wykonać się na początku, w środku i na końcu roku szkolnego. Drukujemy lub wypełniamy online dokument CHECKLISTA i zgodnie z instrukcją zaznaczamy czy dane działanie jest zrealizowane. Następnie wybieramy zmiany do przeprowadzenia w bieżącym roku. W połowie roku szkolnego wypełniamy checklistę ponownie, zaznaczając co udało nam się już zrobić, czy jesteśmy na samym początku (czerwony kolor – nic się nie dzieje), w trakcie (żółty symbol – w trakcie wdrażania), czy zrealizowaliśmy daną zmianę (zielony symbol -zmiana dokonana). Na końcu powtarzamy wypełnianie checklisty, aby porównać stan początkowy i zmiany, których udało się dokonać w funkcjonowaniu placówki.

Zachęcamy, aby uczestniczyć w Programie na ścieżce transformacji więcej niż jednokrotnie, do momentu, kiedy uda się wdrożyć wszystkie dobre zmiany dla placówki jak i dla przyrody.

Placówka, która ukończy Program z Pandą, na ścieżce transformacji, trzy następujące po sobie lata, wprowadzając co najmniej 30 zmian w funkcjonowaniu placówki, o różnym stopniu trudności, otrzyma od nas statuetkę Złotej Pandy. 

8. Jakie placówki mogą wziąć udział w Programie z Pandą? ?

Zapraszamy szkoły publiczne, prywatne, osoby z edukacji domowej, placówki specjalne i inne. Dodatkowo program skierowany jest do drużyn harcerskich, bibliotek, świetlic, domów kultury.

9. Czy program jest skierowany tylko do nauczycieli/lek?

Program skierowany jest do edukatorek/edukatorów. Może w nich wziąć udział każdy pełnoletni edukator, jeśli prowadzi zajęcia o charakterze bezpłatnym. Nasze materiały są udostępniane na licencjach niekomercyjnych, co oznacza, że mogą być wykorzystywane jedynie w działaniach o charakterze edukacyjnym, niezarobkowym i niepromocyjnym.

10. Czy można wybrać ścieżkę przeznaczoną dla innej grupy wiekowej?

Nie zalecamy takiego rozwiązania. Scenariusze na ścieżkach są dostosowane do wieku i możliwości uczestników, dlatego bardzo prosimy, aby trzymać się wytycznych zgodnych z przewodnikiem po programie. O ile można modyfikować scenariusze, całkowita ich zmiana nie jest wskazana. W przypadku pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach, można zachować większą plastyczność i dobrać scenariusze adekwatne do ich umiejętności, np. zamiast ścieżki transformacja placówki, realizować ścieżkę bioróżnorodność lub klimat.

11. Jak zmienić ścieżkę?

Jeżeli zdecydowali się Państwo realizować ścieżkę inną niż pierwotnie, np. Ze względu na wiek czy zainteresowania dzieci, bardzo prosimy o wpisanie nazwy nowej ścieżki w formularzu sprawozdania.

12. Otrzymałam wiadomość potwierdzającą, nie otrzymałam jednak żadnych wiadomości organizacyjnych ani materiałów. Czy mój zapis jest aktualny?

Tak, zapis po otrzymaniu wiadomości potwierdzającej jest aktualny. Nie otrzymali Państwo materiałów drogą mailową, ponieważ wszystkie materiały są ogólnodostępne na naszej stronie internetowej pod adresem https://www.wwf.pl/edukacja/program-z-panda/materialy 

Dodatkowo raz w miesiącu będą Państwo otrzymywać newsletter z pomysłami, radami i najważniejszymi informacjami dotyczącymi programu. 

Jeżeli nie otrzymali Państwo wiadomości potwierdzającej zapis do programu, bardzo prosimy o sprawdzenie folderu spam, jeżeli nie ma tam wiadomości od nas, prosimy o informację na adres @email.

13. Jakie materiały polecają Państwo do pracy z najmłodszymi dziećmi? Jak je dostosować?

Dla najmłodszych dzieci polecamy scenariusz Sieć pokarmowa, O niedźwiedziu polarnym, Jak podglądać zwierzęta w terenie oraz O Zwierzętach i ochronie ich siedlisk. 

Oczywiście, scenariusze te wymagałyby uproszczeń, np. w scenariuszu Jak podglądać zwierzęta w terenie w drugiej części ćwiczenia można by poprosić dzieci o narysowanie sceny leśnej zamiast stworzenie ruchomej, a w scenariuszu O zwierzętach i ochronie ich siedlisk, osoba prowadząca musiałby przygotować elementy wycinanki, żeby dzieci mogłyby je jedynie pokolorować. 

Zajęcia w sali można też podzielić na kilka dni - nie trzeba robić całości na raz, można więc np. pierwszego dnia przygotować i pokolorować wspólnie materiały, drugiego dnia wykonać część ćwiczenia i następnego dokończyć. 

Ze scenariuszy terenowych sprawdzi się za to świetnie scenariusz Bezkręgowce na szkolnym/przedszkolnym podwórku - dzieci uwielbiają ich szukać. 

Zachęcamy też do przejrzenia wskazówek jak dostosować scenariusze do wieku i umiejętności dzieci. Wskazówki znajdują się w przewodniku po programie.

14. Mam pytanie o realizację programu. Jak się z Państwem skontaktować? Czy mogę pisać na portalu facebook?

Bardzo prosimy, żeby wysyłali Państwo zapytania na adres @email W miarę możliwości, staramy się odpowiadać na Państwa pytania pojawiające się na stronie, jednak nie zawsze dostajemy powiadomienia, zarówno dotyczące postów jak i wiadomości prywatnych. Facebook jest dodatkowym, a nie głównym narzędziem naszej pracy.

15. Napisałam do Państwa maila, jednak nie dostałam odpowiedzi. Co zrobić w tej sytuacji?

Odpowiadamy po kolei na wszystkie wiadomości, jednak nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie zapytania w przeciągu jednego, dwóch dni. Pewne problemy wymagają podjęcia wyjaśnień z innymi działami lub nawet podmiotami. Bardzo prosimy o cierpliwe czekanie na odpowiedź. Jeżeli nie odpowiemy na wiadomość od Państwa przez ponad tydzień, bardzo prosimy o ponowne przesłanie zapytania.

16. Czy udział w webinarach jest obowiązkowy? Czy spotkania będą nagrywane?

Udział w webinarach nie jest obowiązkowy, aczkolwiek zachęcamy do udziału w nich, ponieważ pojawi się tam wiele, przydatnych w realizacji programu, informacji. Zawsze też przewidujemy czas na pytania, jest to więc dobra okazja, żeby wyjaśnić wątpliwości.

Nie znalazłeś/-aś odpowiedzi na nurtujące Cię pytania? Napisz na @email, nasz zespół z przyjemnością odpowie na pozostałe wątpliwości.