Czy dieta może chronić planetę? Wspólnie z naszym Partnerem Strategicznym, siecią handlową Lidl Polska udowadniamy, że tak! Połączyliśmy siły, by razem działać na rzecz środowiska naturalnego i stworzyliśmy kampanię edukacyjną o diecie przyjaznej naszej planecie.  

A jaka to dieta?  

Bardzo prosta, wystarczy jeść mniej mięsa, a więcej lokalnych i sezonowych warzyw i owoców!

Sposób odżywiania ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, zależy od niego również kondycja planety Ziemi. To, co jemy i jak produkujemy żywność, ma wpływ na różnorodność biologiczną i klimat.  

„Skutki kryzysu klimatycznego są odczuwalne dla całej ludzkości. Coraz częściej musimy mierzyć się z anomaliami pogodowymi, suszami czy powodziami. Jedną z przyczyn obecnej sytuacji jest coraz większa emisja gazów cieplarnianych, która powstaje m.in. w wyniku przemysłowego chowu zwierząt. Możemy zmniejszyć wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne i układać nasz jadłospis tak, by był przyjazny dla naszej planety. Dzięki współpracy z Lidl Polska dotrzemy z naszą wspólną kampanią edukacyjną do milionów Polaków” – mówi Katarzyna Karpa-Świderek, Rzeczniczka Prasowa WWF Polska.
 

Obejrzyj spot kampanii „Dieta przyjazna planecie”  

 

Odwiedź stronę internetową kampanii, żeby poznać przepisy przyjazne planecie.

 

Dieta, a środowisko

Według raportu WWF „Bending the curve: The restorative power of planet-based diet” globalny system żywieniowy jest odpowiedzialny m.in. za 27% emisji gazów cieplarnianych. Przyjęcie przyjaznej planecie diety fleksitariańskiej może zmniejszyć:

  • globalne emisje gazów cieplarnianych związanych z żywnością o co najmniej 18%[1]  
  • globalną utratę różnorodności biologicznej o minimum 5%[2]
  • zmniejszyć przedwczesną śmiertelność o 19%[3]

Obecnie przeciętne światowe spożycie owoców i warzyw jest o 38% poniżej zdrowego minimalnego poziomu, podczas gdy średnie spożycie mięsa i nabiału – głównie w krajach o wysokich dochodach – przekracza zdrowy poziom o 20%[4],[5].  

Ograniczenie mięsa to aktualnie najprostsze i wymagające najmniej zmian na poziomie zarówno lokalnym jak i globalnym – rozwiązanie.  

 

Przeczytaj więcej o tym, jak nasza dieta wpływa na środowisko naturalne.
 

 

kv lidl i wwf

Na czym polega współpraca WWF i Lidla?

WWF Polska i Lidl Polska łączą wspólne wartości. Firmie, podobnie jak Fundacji WWF, zależy na tym, żeby produkcja i konsumpcja były możliwie jak najbardziej zrównoważone, a więc jak najmniej szkodliwe dla środowiska naturalnego.  

„Zmiana klimatu to jeden z najważniejszych problemów współczesnego świata. Dlatego w Lidl Polska wdrożyliśmy strategię klimatyczną oraz od lat podejmujemy proekologiczne działania. Głęboko wierzymy, że dzięki naszej wspólnej akcji, klienci dowiedzą się, jak duży wpływ na Ziemię ma rodzaj spożywanych przez nas posiłków. Zachęcamy wszystkich do dołączenia do kampanii edukacyjnej i spróbowania diety, która jest dobra dla zdrowia oraz przyszłości naszej planety” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.  

Lidl Polska to popularna sieć handlowa, która w Polsce posiada obecnie 800 sklepów. Dzięki temu nasza wspólna kampania edukacyjna „Dieta przyjazna planecie” dotrze do milionów odbiorców, a to ma szansę przełożyć się na realną zmianę na lepsze dla przyrody.

Dzięki współpracy z Lidl Polska WWF tworzy też program edukacyjny dla szkół podstawowych „Dieta przyjazna planecie”. Rozpoczynamy pilotaż, do którego wytypujemy 12 szkół dysponujących , które dysponują własną kuchnią. Test rozpoczniemy w szkołach z trzech różnych województw. Bezpośrednią pracę z nauczycielami i uczniami przeprowadzą edukatorzy WWF, przeszkoleni specjalnie pod kątem tego programu. Szkolenie dla intendentów przeprowadzi natomiast specjalista w zakresie żywienia człowieka.

 

RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ!

[1] „Bending the curve: The restorative power of planet-based diet“, WWF 2020
[2] „Bending the curve: The restorative power of planet-based diet“, WWF 2020

[3] “Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems“, 2020
[4] Berners-Lee, M., Kennelly, C., Watson, R. and Hewitt, C.N., (2018). Current global food production is sufficient to meet human nutritional needs in 2050 provided there is radical societal adaptation. Elem Sci Anth, 6(1), p.52. DOI
[5] Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem zaleca spożycia około pół kilograma przetworzonego mięsa tygodniowo, co przekłada się na ok. 750 g mięsa świeżego. W Polsce takie zalecenie może wydać się radykalne - ocenia prof. Zenon Zduńczyk z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie. Spożycie mięsa na świecie wynosi 800 - 820 gramów tygodniowo, a Polak średnio zjada tygodniowo - 1,3 kg mięsa.