W ciągu 10 lat może wyginąć ponad milion gatunków roślin i zwierząt.  W Światowym Dniu Dzikiej Przyrody, który przypada 3 marca, WWF dołączy do najbardziej znanych firm, organizacji pozarządowych, drużyn sportowych na całym świecie i usunie pandę ze swojego logo. Rosnące zagrożenia dla środowiska naturalnego powodują, że grozi nam wymieranie gatunków na ogromną skalę.

Rok po roku znikają kolejne dzikie siedliska, a co za tym idzie kolejne gatunki. Dlatego WWF Polska przyłącza się do akcji World Without Nature i zachęca do tego inne organizacje, firmy, drużyny sportowe, urzędy miast i gmin, które mają w swoim logo zwierzęta, gady, ryby lub rośliny, aby usunęły je przynajmniej na jeden dzień, a następnie publikując takie logotypy w swoich mediach społecznościowych z hasztagiem #worldwithoutnature. Fundacja WWF chce tą akcją podnieść świadomość społeczeństwa, jak może wyglądać świat bez dzikiej przyrody i wypłynąć na decyzje rządów dotyczące ochrony różnorodności biologicznej.

Głośny apel w obronie dzikości

Akcja usuwania natury z logo została zapoczątkowana w Wielkiej Brytanii. Dołączyło już do niej wiele banków, organizacji pozarządowych czy klubów sportowych. Teraz czas na Polskę.

Rejestracja do udziału w akcji jest dostępna dla każdego TUTAJ.

Chcielibyśmy także, żeby 3 marca usunięcie z logo elementów związanych z przyrodą było początkiem zmian, zarówno wewnątrz organizacji, które włączą się w akcję, jak i w przestrzeni publicznej. Wspólnie możemy więcej!

Natura umiera po cichu

Wyobrażacie sobie świat bez dzikiej przyrody? Czy przyszłe pokolenia dziką przyrodę będą znały tylko z książek? Według danych z Living Planet Report liczebność populacji ssaków, ptaków, ryb, płazów i gadów spada od 1970 r. w zastraszającym tempie. Utrata naturalnych siedlisk i wymieranie gatunków zaostrzają zmiany klimatyczne, zwiększa się także przez to nasza podatność na różnego rodzaju wirusy czy bakterie. Wciąż nie zdajemy sobie sprawy, że naruszanie delikatnych ekosystemów w konsekwencji może doprowadzić do zmian zagrażających naszym źródłom utrzymania czy gospodarce światowej.

„Wszędzie, wokół nas piękno i natura znikają na naszych oczach w zastraszającym tempie. Wiemy, że działalność człowieka już spowodowała spadek populacji dzikich zwierząt średnio o 68% w czasie jednego pokolenia. Rządy, firmy i konsumenci na całym świecie muszą podjąć odważne działania, aby odwrócić nasz wpływ na przyrodę. Dlatego łączymy siły z niektórymi z najbardziej lubianych marek na świecie, prosząc je o usunięcie natury ze swoich logo, aby podkreślić, jak pusty i nieprzyjazny może być świat bez natury” - mówi Marco Lambertini, dyrektor generalny WWF International.

Czyny, nie słowa

Światowi liderzy przygotowują się do drugiej części szczytu różnorodności biologicznej COP 15, który odbędzie się w Chinach na przełomie kwietnia i maja. W październiku przyjęto tam tzw. „Deklarację z Kunming”, czyli 17 międzynarodowych zobowiązań dotyczących odbudowy i ochrony różnorodności biologicznej na świecie. Ma to pomóc zatrzymać degradację ekosystemów do 2030 r. Skierowano również list otwarty do prywatnych przedsiębiorców, aby zaangażowali się bardziej w ochronę przyrody. Jednak apele nie wystarczą, potrzebny jest wspólny, mocny głos, który dotrze do światowych przywódców i zwróci ich uwagę na to, że nie wystarczy rozmawiać oraz, że to już ostatni dzwonek na podjęcie działań. Czy naprawdę chcemy na własne oczy zobaczyć #WorldWithoutNature?