24 lutego 2020

Nowy semestr to nowe pomysły. Tym razem Fundacja WWF Polska przekonuje, że nasze domy, szkoły i przedszkola mogą być prawdziwymi laboratoriami. Okazuje się, że wszystko, co potrzebne do odkrywania mechanizmów przyrodniczych mamy najczęściej pod ręką.

EksperymentyNauka przez doświadczanie

Nauka przez doświadczanie sprawia, że uczeń staje się bohaterem procesu uczenia się. Gdy samodzielnie wykonuje, obserwuje, odkrywa pewne prawidłowości i wyciąga własne wnioski – zapamiętuje więcej! „Eksperymenty przyrodnicze. Człowiek i środowisko” to nowy narzędziownik w serii bezpłatnych materiałów edukacyjnych Fundacji WWF Polska. Dla tych, którzy poznali już „Duże drapieżniki”, „Ssaki” i „Klimat” to kolejna okazja do nauki przez zabawę. Poznawanie przyrody powinno odbywać się aktywnie. To ta część wiedzy, która nas otacza, czasem wystarczy być tylko dobrym obserwatorem.

A co stanie się teraz

Narzędziownik składa się z 26 różnych doświadczeń. Każde zaczyna się wstępem, po którym już nie sposób nie zainteresować się tematem. Graficzna lista przedmiotów sprawia, że już na pierwszy rzut oka można zorientować się, czy mamy pod ręką wszystkie potrzebne składniki. Poza samą instrukcją, czyli „Jak to zrobić?” pojawia się część „A co stanie się teraz?”. No właśnie, co wydarzy się, gdy wyjdziemy poza schemat doświadczenia? Fundacja WWF Polska zachęca do zadawania sobie kolejnych pytań i niczym nieskrępowanego eksperymentowania! Niech nauka będzie prawdziwą przygodą!

Eksperymenty 2Smog, kwaśne deszcze i wszędobylski mikroplastik

Tematy podejmowane w narzędziowniku „Eksperymenty przyrodnicze. Człowiek i środowisko” to problemy, z którymi spotykamy się coraz częściej. Przygotowane przez Fundację WWF Polska doświadczenia mają na celu zwrócenie uwagi dzieci i młodzieży na relację człowieka ze środowiskiem. Wpływ naszych działań nie zawsze jest wyraźnie widoczny, ale zawsze wraca do nas w postaci zmiany klimatu, złej jakości powietrza, czy skażenia gleby. Dzięki eksperymentom można na własne oczy zobaczyć, jak powstają kwaśne deszcze i czemu są tak szkodliwe lub jak dzikie wysypiska śmieci wpływają na wody gruntowe, roślinność i zwierzęta. Na podstawie prostego doświadczenia da się wyjaśnić, dlaczego największe problemy ze smogiem mamy zimą lub przekonać się, jak wyglądają pyły zawieszone, które wdychamy z powietrzem. Okazuje się, że w domowych warunkach można odtworzyć nawet zakwit wód Bałtyku. A może zainteresuje Was podróż mikroplastiku od momentu dostania się do środowiska po jego powrót, niestety często na nasze talerze. Eksperymenty pokazują, co dzieje się z roślinami, gdy zimą drogi są posypywane solą i dlaczego wycieki ropy naftowej są śmiertelną pułapką dla zwierząt. Ciekawostki ze świata przyrody podane przy okazji prostych doświadczeń zostaną w pamięci na długo. Przewodzenie energii cieplnej kojarzone z koloniami pingwinów i osmoza łączona ze łzami krokodyla już nigdy nie będą nieciekawymi zagadnieniami.

Kształtowanie postaw przez doświadczanie

Dzięki aktywizacji dzieci i młodzieży przez doświadczenia dajemy im możliwość obcowania ze zjawiskami do tej pory znanymi tylko z telewizji lub podręcznika. Abstrakcyjne hasła nabierają zupełnie innego znaczenia. Stają się bliskie i namacalne, mają szansę naturalnie kształtować proekologiczne postawy. Łatwiej zrozumieć konieczność ochrony przyrody, kiedy na naszych oczach widzimy realny wpływ człowieka na otaczający go świat. Narzędziownik WWF „Eksperymenty przyrodnicze. Człowiek i środowisko” to pozycja edukacyjna, z której warto skorzystać w szkole, przedszkolu, na świetlicy i w domu. Jest zaproszeniem do świetnej zabawy z solidną dawką przystępnie podanej wiedzy.

Pobierz >>
 

 

Eksperymenty baner