ŚRODOWISKO
O NAS
ZAANGAŻUJ SIĘ
KONTAKT
-
Fundacja WWF Polska
ul. Usypiskowa 11
02-386 Warszawa
kontakt@wwf.pl
WWF Polska objął patronat nad drugą edycją konkursu dla projektantów w zakresie ekoprojektowania, organizowanym przez Fundację Play Sustain.
Celem konkursu, poza wzmocnieniem kreatywności, jest edukacja w zakresie tworzenia mody przy odpowiedzialnym wykorzystaniu zasobów. Jednocześnie inicjatywa ma pokazać odbiorcom, że odzież może zyskać drugie, a nawet trzecie życie. Łączymy siły, aby wspólnymi działaniami kreować lepsze, zrównoważone jutro. Wspieramy konkurs merytorycznie przy programie edukacyjnym oraz udziałem w Jury konkursu dyrektorki Działu Partnerstw Strategicznych, Barbary Skuły-Dąbek.
Na uroczystej Gali Finałowej, która odbyła się 3 czerwca w siedzibie muzeum Polin poznaliśmy projekty finalistów i dwie główne laureatki.
Zwyciężczyniami 2. edycji Designers Play Sustain zostały:
Justyna Rożek – nagroda główna w kategorii Upcykling Ready-to-Wear oraz Nagroda Publiczności!
Paula Buczyńska – nagroda główna w kategorii Ekoprojektowanie Digital-2-AI!
Gratulacje kierujemy również do wszystkich 19 Finalistek i Finalistów, którzy zdobyli aż 14 Nagród Specjalnych przyznanych przez naszych Partnerów i Jury!
Świat staje się coraz bardziej niestabilny, ponieważ zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności przyspieszają, zagrażając naszym społeczeństwom, biznesom i całym gospodarkom. Sektor odzieżowy i tekstylny jest szczególnie podatny na te zagrożenia środowiskowe ze względu na jego zależność od usług ekosystemowych, takich jak uprawa roślin czy dostęp do wody. Jednocześnie sektor odzieżowy i tekstylny ma duży negatywny wpływ na klimat, zasoby wodne i bioróżnorodność w całym łańcuchu wartości — od rolnictwa po przetwórstwo, a ostatecznie na użytkowanie i utylizację odzieży przez konsumentów. Sektor odpowiada za 10% światowych emisji CO2 a wytworzenie jednej koszulki pochłania aż 2700 litrów wody!
Obecnie dominujący w sektorze odzieżowym liniowy model biznesowy, charakteryzujący się zasadą „weź, wyprodukuj, wyrzuć”, napędza nadmierną produkcję i konsumpcję, co skutkuje krytyczną eksploatacją zasobów naturalnych i generowaniem około 92 milionów ton odpadów tekstylnych rocznie, co według prognoz wzrośnie do 134 milionów ton do 2030 roku. z danych Komisji Europejskiej wynika, że przeciętna osoba zamieszkująca Europę generuje nawet 12 kg odpadów tekstylnych rocznie. Obecnie jedynie około 2,6 z tych 12 kg odzieży trafia do ponownego użycia lub recyklingu, powoduje to, że ponad 7 miliardów ton odzieży jest spalana lub składowana na wysypiskach śmieci. Prawie 78% tych odpadów tekstylnych jest spalanych lub wysyłanych na wysypiska śmieci, zamiast być ponownie wykorzystywanych lub poddawanych recyklingowi.
Według danych Fashion Transparency Index opracowanego przez Fashion Revolution mniej niż 1% ubrań jest przetwarzany na nową odzież. Jednocześnie kupujemy coraz więcej ubrań, a używamy je krócej.
Istnieje jednak nadzieja na zmianę tego trendu! Branża modowa stoi przed ogromna szansą. Dzięki zasięgowi swojego wpływu (z odzieży korzysta niemal cała społeczność globu), a także kreatywności i zasobom (światowy rynek odzieżowy jest wart 1,84 biliona dolarów rocznie i odpowiada za 1,65% światowego PKB) przemysł odzieżowy może przekształcić modele biznesowe, w taki sposób, aby przynosiły korzyści zarówno społeczeństwu, jak i przyrodzie. Może też stać się przewodnikiem dla konsumentów by ich wybory były bardziej zrównoważone i mniej obciążające dla środowiska przyrodniczego. Podejście wzmacniające cyrkularność biznesu jest korzystne nie tylko dobra planety, ale dla samej branży oznacza oszczędność kosztów na rzecz funkcjonowania w stabilnych warunkach.
Moda cyrkularna, to taka, która od momentu pomysłu do zamknięcia obiegu jest zaprojektowana w sposób przemyślany i odpowiedzialny z poszanowaniem dla zasobów naturalnych i z wizją bezpiecznej przyszłości. Opiera się ona na projektowaniu odzieży w zgodzie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.
Cyrkularność mody oznacza w praktyce to, że zużyte, znoszone, a nawet zniszczone ubrania nie trafiają na wysypisko śmieci lub do spalarni, lecz zyskują drugie życie – poprzez przedłużenie ich cyklu użytkowania lub nadanie im nowej funkcji poprzez:
Cyrkularność obejmuje również ekoprojektowanie – proces, który już na etapie tworzenia produktu dąży do ograniczenia zużycia zasobów oraz przewiduje, jak dane ubranie lub kolekcja będą mogły być wykorzystane po zakończeniu swojego pierwotnego cyklu życia. Moda cyrkularna to przyszłość branży mody.
WWF aktywnie promuje zrównoważoną modę, skupiając się na ochronie bioróżnorodności i zasobów wodnych. Współpracujemy z czołowymi firmami i markami modowymi oraz organizacjami pozarządowymi, aby wspólnie dążyć do zrównoważonego rozwoju sektora odzieżowego. Ponadto, WWF angażuje się w inicjatywy mające na celu ograniczenie zużycia zasobów naturalnych i promowanie mody cyrkularnej, a także ekoprojektowania.