20 kwietnia 2020 r. głośno zrobiło się o materiale na platformie edukacyjnej Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. efektu cieplarnianego. Istnienie materiału nie byłoby niczym dziwnym, gdyby nie fakt, że zamiast danych naukowych wideo przekazywało stek nierzetelnych informacji. Film na szczęście zniknął już ze strony ministerstwa, a my przypominamy prawdę o zmianie klimatu.

Ubiegły rok okazał się drugim najgorętszym rokiem w historii prowadzenia pomiarów i jednocześnie najgorętszą dekadą na Ziemi1. Polskę czekają niespotykane dotychczas susze, grozi nam brak wody i upały. Zmiana klimatu dzieje się na naszych oczach. Na niespotykaną dotąd skalę płonęły cenne ekosystemy, tak jak teraz bagienne łąki oraz lasy Biebrzańskiego Parku Narodowego. Jako ludzie zmieniamy klimat na naszej planecie w zastraszającym tempie. Dlaczego państwowa instytucja dołącza do negacjonistów klimatycznych?  

Prawo do nauki, wyrażone w Konstytucji RP, gwarantuje dzieciom i młodzieży prawo do zdobywania od instytucji państwowych wiedzy zgodnej z faktami naukowymi. To wartość wyjątkowo cenna w dobie manipulacyjnych fake newsów, szumu informacyjnego i pogłębiającego się kryzysu, który utrudnia funkcjonowanie szkołom. Tymczasem Ministerstwo Edukacji Narodowej w swoich materiałach udostępnia wideo, w którym przekazuje nierzetelne informacje.   

W sytuacji, w której od wielu lat cały świat odczuwa wpływ zmiany klimatu – mówienie o pozytywnych skutkach nasilenia efektu cieplarnianego może wywoływać grozę. Tymczasem MEN w swoim nagraniu przytaczał jego rzekome zalety. Poniżej dementujemy nieprawdziwe informacje z filmu, przypominamy o konsensusie naukowym i rekomendujemy źródła naukowe i popularnonaukowe, do których warto sięgać, chcąc pogłębić wiedzę na temat tego niezwykle ważnego zjawiska. 
 

Główne zarzuty Fundacji WWF Polska dot. materiału MEN: 

Postulujemy o zastąpienie materiału dopracowanym i wiarygodnym opracowaniem. W tym celu polecamy Filmy powstałe w ramach projektu “Life Wzrost: Energia odNowa”6, gotowe scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej przygotowane przez WWF, a także Publikację skierowaną do uczniów i nauczycieli, którzy chcą w swojej szkole organizować debaty dotyczące tych tematów przygotowaną przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Postulujemy również, zgodnie z najlepszą dostępną wiedzą naukową, o jednoznaczne uwzględnienie roli człowieka w zmianie klimatu w podstawie programowej m. in. geografii oraz chemii.

Więcej o tym, co dokładnie wzbudziło nasz niepokój w materiale MEN oraz jakie są ustalenia naukowców przeczytasz tutaj, w szczegółowym opracowaniu naszych ekspertów.
 

 

WWF, 2020, dostęp: https://wwf.panda.org/our_work/climate_and_energy/?360834/WWF-response-WMO-State-Climate-2019
https://www.wwf.pl/sites/default/files/2020-02/WWF_PIGULKA_KLIMATYCZNA%20_2020.pdf
https://energiaodnowa.wwf.pl/pl/ zob. Jeden z odcinków dot. Zmiany klimatu: https://www.youtube.com/watch?v=8xat0mNjktw&feature=emb_title
https://www.wwf.pl/sites/default/files/inline-files/WWF-narzedziownik_klimat_2.pdf
www.naukaoklimacie.pl
https://energiaodnowa.wwf.pl/pl/ zob. Jeden z odcinków dot. Zmiany klimatu: https://www.youtube.com/watch?v=8xat0mNjktw&feature=emb_title