ŚRODOWISKO
O NAS
ZAANGAŻUJ SIĘ
KONTAKT
-
Fundacja WWF Polska
ul. Usypiskowa 11
02-386 Warszawa
kontakt@wwf.pl
Byliśmy 19 stycznia na posiedzeniu Regionalnej Rady Ochrony Przyrody w Białymstoku, na którym pracownicy z nadleśnictw Białowieża, Browsk i Hajnówka przedstawili plan udostępnienia wielu odcinków dróg przez ścisłe rezerwaty, takie jak „Lasy Naturalne Puszczy Białowieskiej”, Rezerwat Krajobrazowy im. prof. Władysława Szafera, „Wysokie Bagno”, „Kozłowe Borki”, „Podcerkwa”, „Berezowo”, „Sitki” i „Starzyna. Według Lasów Państwowych nie było jednak nad nimi dyskusji, a leśnikom chodziło jedynie o „możliwość przejazdu drogami leśnymi przez rezerwaty w sytuacji, jeśli okaże się to niezbędne dla prowadzenia prac związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego – prac poza obszarem rezerwatów!”. Jest to nieprawdą, wniosek został poddany dyskusji, a jedyne co się zmieniło na posiedzeniu, w stosunku do pierwotnych planów, to wycofanie się RDOŚ z planów poddania go pod głosowanie.
Drogi = wycinka?
Plany wytyczenia wielu odcinków dróg przez rezerwaty wywołują sprzeciw naszej organizacji z kilku przyczyn:
Rezerwaty zostawmy przyrodzie
Fundacja WWF sprzeciwia się udostępnianiu dla ciężarówek odcinków dróg przez rezerwaty Puszczy Białowieskiej, bo stoi to w sprzeczności z ideą rezerwatu, czyli miejsca generalnie wyłączonego z ruchu kołowego, gdzie przyroda rządzi się swoimi prawami, a ludzie mogą tego doświadczać. Jak podkreśla Stefan Jakimiuk, ekspert ds. ochrony gatunków, który był obecny w czasie dyskusji w RDOŚ Białystok: „pomysły udostępniania dla ruchu kołowego są sprzeczne nie tylko z ideą ochrony przyrody ale również z oczekiwaniami turystów, którzy przyjeżdżają tu oglądać Puszczę a nie TIRy załadowane drewnem. Ciągle brak całościowego podejścia do udostępniania dla ludzi Puszczy Białowieskiej jako obszaru o wybitnych walorach przyrodniczych – obiektu wpisanego na listę Światowego Dziedzictwo UNESCO”.