Właśnie zakończyła się trzecia już edycja naszego flagowego działania edukacyjnego - Programu z Pandą. Po raz kolejny dotarliśmy do nauczycieli i nauczycielek, uczniów i uczennic w placówkach edukacyjnych w  całej Polsce! W ramach programu realizowali scenariusze zajęć z naszych narzędziowników, organizowali wydarzenie dla całej społeczności szkolnej i uczestniczyli w spotkaniach edukacyjnych. Jednak tym razem to nie my podsumujemy działania podejmowane w ramach programu. O wszystkim opowiedzą... jego uczestnicy!

W tej edycji, zgłosiło się do nas ponad 250 nauczycieli, z czego wielu brało już wcześniej udział w programie. To znaczy tylko jedno, warto do nas wracać!

Jestem zadowolona z realizacji projektu. Mnie, jako nauczycielowi projekt dał satysfakcję z podjęcia tego tematu oraz podniesienia jakości pracy placówki. Uczniowie przybliżyli temat związany z zagrożonym gatunkiem i zmianami klimatycznymi na świecie. - napisała nam Pani Magdalena ze szkoły podstawowej w Czapurach (woj. wielkopolskie).

Nauczyciele i nauczycielki przeprowadzili lekcje na podstawie naszych scenariuszy, mając do wyboru trzy ścieżki tematyczne: różnorodność biologiczną, zmianę klimatu i transformację placówki w stronę bardziej ekologicznej.  

Pani Krystyna ze szkoły podstawowej w Świętochłowicach zauważyła: Wydawało się, że w mediach nt. globalnego ocieplenia jest na tyle dużo informacji, że uczniowie będą wiele wiedzieć na ten temat i szybko się znużą. Nic bardziej mylnego. Wbrew pozorom mieli słabą wiedzę i naprawdę z ciekawością poznawali kolejne tematy.

Największym powodzeniem wśród scenariuszy dodatkowych cieszył się ten opowiadający O tym, co zmienia klimat z narzędziownika Klimat.

Jak pisała Pani Magdalena z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bukowcu: Uczniowie aktywnie wzięli udział w zajęciach. Chętnie podejmowali dyskusję na temat zmian klimatycznych, efektu cieplarnianego. Każdy z uczestników podał własny pomysł na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

Innym popularnym scenariuszem był ten O niedźwiedziu polarnym:

Patrząc na zaangażowanie dzieci i ich zainteresowanie podczas zajęć, mogę śmiało powiedzieć, że to najciekawszy scenariusz do zrealizowania. Bardzo dużo ciekawostek i nieoczywistych informacji powoduje, że dzieci są zaciekawione, czasami wręcz zaskoczone. Nawet po dłuższym czasie potrafią prawidłowo odpowiedzieć na pytania odnośnie niedźwiedzia polarnego. - podsumowała Pani Anna ze szkoły podstawowej w Mysiadle (woj. mazowieckie).

Warunkiem ukończenia Programu z Pandą było zorganizowanie wydarzenia, które wychodziłoby poza grupę realizującą scenariusze lekcji. Zachęcaliśmy do organizowania wydarzeń poza murami szkoły, w kontakcie z rodzicami, a nawet władzami lokalnymi.

Dzieci oraz Rodzice bardzo zaangażowali się w przygotowanie wydarzenia. - pisała w sprawozdaniu Pani Dorota ze szkoły podstawowej w Tarnobrzegu.

Przygotowania sprawiły, że uczniowie chcieli podzielić się swoją wiedzą i zaprezentować to, co przygotowali. - można przeczytać w sprawozdaniu Pani Barbary ze szkoły podstawowej w Starym Korczynie.

Niektóre dzieci od razu po zajęciach rwały się do działania. I o to nam chodzi! Żeby obudzić ducha obywatelskiego działania. Pani Katarzyna ze szkoły podstawowej w Orzeszu (woj. śląskie) pisała o uczniach:

Chętnie wspominali swoje pobyty nad Morzem Bałtyckim oraz spotkania z ptakami na plaży. Dzieci zgłaszały również, że pamiętają tablice informacyjne WWF jakie widzieli przy wejściach na plażę. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszyły się działania Błękitnego Patrolu WWF. Uczniowie chcieli od razu zapisać się do Patrolu, ale wyjaśniłam im, że muszą jeszcze poczekać na osiągnięcie pełnoletności.

Przygotowując Program z Pandą uwzględniliśmy również potrzeby uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami. W tej edycji, podobnie jak w poprzedniej, wzięły udział również szkoły specjalne. Pani Monika ze szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Zespole Szkół w Pionkach (woj. mazowieckie) podsumowała udział swoich uczniów i uczennic w programie:

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną bardzo dobrze reagują na materiały w formie filmów, ciekawych działań manualnych. Wtedy wykazują zainteresowanie tematem. Materiały przygotowane przez WWF spełniają dokładnie takie warunki.

Naszym scenariuszem Stwórz własny raport żyjącej planety zachęciliśmy uczestników i uczestniczki do wyjścia ze szkoły i ćwiczenia uważności na przyrodę blisko nas, czasem w nieoczywistych miejscach:

Dzieci bardzo chętnie poznawały nowe gatunki, większość nie znała nazw pospolitych roślin łąkowych. Uczniowie byli zaskoczeni tym, ile gatunków owadów może być na łące. Wszystkim bardzo podobały się zajęcia w terenie. Okazało się, że Górny Śląsk to nie tylko kopalnie, przemysł i duże miasta, ale również tereny zielone oraz siedlisko wielu ciekawych gatunków. - podsumowała tę część programu Pani Katarzyna ze szkoły podstawowej w Orzeszu.

Wasze słowa to najlepsza rekomendacja dla naszych działań edukacyjnych. Bardzo dziękujemy za udział i pozytywne opinie wszystkim uczestniczkom i uczestnikom 3. edycji Programu z Pandą. Ogromnie nas cieszy, że w sprawozdaniach powtarza się zdanie: Chętnie powtórzymy akcję za rok. Gorąco do tego zachęcamy, zwłaszcza, że nabór do 4. edycji rusza już we wrześniu!

Uwaga!

Szykujemy niespodziankę dla najmłodszych zdobywców wiedzy - ścieżkę pandy małej przygotowaną specjalnie dla przedszkolaków! Szczegóły niebawem.